Monday 19 August 2013

bumi Mesir bila Morsi vs Elsisi

bumi itu masih masih masih dan terus berdarah dengan teriakan, dentuman dan tangisan. tak terkecuali kanak2 dan wanita menjadi mangsa. masjid turut diceroboh, dibom kenapa mereka mahu berlindung? apa daya kita untuk membantu mereka? setakat berdoa di fb, RT di twitter, update di blog serta tukar gambar fb? tapi tak ape, itu bagus sebab kita masih mengingati mereka, tapi alangkah lebih baik jika kita sama2 menadah tangan berdoa di setiap waktu untuk kesejahteraan saudara kita di bumi mesir.



saya akui, bila kita tidak mengekat sesuatu perkara pasti akan timbul perkara lain. "tak semua orang berpuas hati/hargai apa yang ada melainkan benda itu sudah tiada atau sukar untuk didapatkan nanti". doa lah untuk mereka, pinjamkan masa dan tenaga untuk mendoakan.

disana mereka mati dibunuh/ditembak ketika solat subuh, disini kita tidur mati untuk tidak bangun-bangun solat subuh. ini beza kita dan mereka. kenapa kita begini? sebab kita riak, kita takbur yang Malaysia masih aman. walaupun Malaysia masih aman, kita perlu berdoa untuk negara takkan nak tunggu jadi seperti Mesir baru kita mahu menadah tangan. saya rasa kita takkan mampu kerana kita takkan boleh buang tabiat kita sekelip mata. ubahlah dari sekarang.

jaga talian dgn Dia,
azmirarohani.

No comments:

Post a Comment