Wednesday 27 March 2013

kahwin untuk 3 hari

fuhhh! dah bersawang da nampak sangat tak sempat nak update. malam ni mr.purple dah sihat so boleh la update sikit.

hurmm.. nak share sikit tapi weksss agak nak muntah hahaha tak share lagi ok :P lately i rasa macam nak kahwin. what?!! kahwin? lets me think and talk about this.



kahwin siapa tak nak kan? tapi macam yang selalu aku cakap kat kawan2 yang tanya bila bila dan bila (kerek je bunyinye :P) tarikh da ade tapi calon belum ade haha, tu jawapan paling selamat yang aku ade untuk masa sekarang. cool lah baru 24 kot, tapi kalau jodoh aku tak tolak. malas nak cerita panjang, kang pung pang pung pang tuptup tak jadi, maluuuuuu  kang masa itu buka radio terus hempas sebab terdengar lagu pelamin angan ku musnah sobsob :(

bagi aku kahwin tu mudah dan tak perlukan hantaran yang tinggi, pakaian yang mahal dan mesti wedding of the century kan? sebab hidup lepas kahwin tu lagi penting sebenarnya kadang2 kita terlepas pandang, mentaliti masyarakat kita bila buat kecil mesti dah ada apa2 dah tu, kalau buat besar-besaran alah menunjuk je tu padahal bukan kaya mana. apa2 pun yang kita nak buat yang penting ukur baju dibadan sendiri, we are never please the society! so selagi kita tak menyusahkan sesiapa dan paling utama tak membawa kita ke neraka just go on :)

sebut pasal kahwin semua tersenyum lebar, perkara pertama yang terlintas tema apa? baju macam mana? nak buat kat mana? tetamu berapa ramai? ok ketepikan dulu semua tu,

STOP!




biasanya masa dating kita jumpa si dia paling lama pun dalam 4-5jam itupun bukan setiap hari. bila dah kahwin kita wajib, perlu dan akan menghadap muka si dia 24jam sehari  7hari seminggu 365hari setahun. tengah bahagia tak fikir apa dah, cuma fikir wah bestnye!  sebenarnya itu bukan bebanan sebab perkahwinan telah menghalalkan dari kita duduk berkepit tanpa ikatan itu tapi apa yang aku cuba nak sampaikan kita perlu bersedia dan fikirkan cara untuk membahagiakan orang yang kita sayang seumur hidup kita. jaga hati dia dan bersama dia sampai syurga sebab tak cukup dengan kata2 cinta je.

kekayaan, rupa, pangkat itu semua tak menjamin kebahagiaan tapi agama itu melengkapi segala aspek. baik agama maka baik lah bahtera yang dilayari.

mulai sekarang, kita perlu buat persediaan sebelum melangkah ke peringkat seterusnya, bagaimana? cuba jadi orang baru dan lebih baik setiap hari ;) kalau sesuatu itu boleh menambahkan dosa kita atau kita tak mampu dah nak tengok, tinggalkan, lupakan.

kahwin itu bukan hanya bersanding atas pelamin bukan untuk 3 hari ;) hari ni kita nikah, esok kita sanding lusa kita bercerai.



terasa,
AzmiraRohani

No comments:

Post a Comment